Door jaarlijks een kwartier in gesprek te gaan met patiënten die van de herhaalservice gebruikmaken, krijg je inzicht in hun medicatiegebruik en kun je hen beter begeleiden.
Het doel van het jaargesprek is om vragen en problemen rondom medicatiegebruik te bespreken en samen met de patiënt te zoeken naar oplossingen die het gebruiksgemak en de therapietrouw bevorderen. Meestal vindt het jaargesprek plaats met de apothekersassistent zelf. Soms is een vervolgconsult met een apotheker nodig. Daarnaast maak je tijdens het jaargesprek de mogelijkheid van controle door de huisarts of praktijkondersteuner bespreekbaar, waardoor je helpt gezondheidsproblemen te voorkomen of te behandelen.
Bovendien krijgt het apotheekteam door het voeren van jaargesprekken de kans om een waardevolle relatie op te bouwen met patiënten en een actieve rol te spelen in hun zorg. Deze afwisselende taak biedt apothekersassistenten de mogelijkheid zich verder te ontwikkelen en meer betrokken te zijn bij de patiëntenzorg. Met de uitbreidende mogelijkheden om de jaargesprekken als consult te declareren, wordt het voeren van jaargesprekken ook toekomstbestendig.
In de afgelopen drie jaar hebben we het jaargesprek bij dertien apotheken geïmplementeerd. Daarbij hebben we geleerd wat wél werkt en wat juist niet. Op basis van deze lessen hebben we een toolbox ontwikkeld. De ervaring leert dat door implementatie van de jaargesprekken:
- De behandelrelatie tussen patiënt en apotheek verbetert
- De therapietrouw van de patiënt toeneemt
- De communicatievaardigheden van apothekersassistenten verbeteren
Dit zijn belangrijke lessen voor apotheken die willen starten met de implementatie van het jaargesprek. Onze kennis en ervaring delen we graag, want ons doel is de jaargesprekken landelijk geïmplementeerd te krijgen.
>> Wil je ook starten met het Jaargesprek en door ons ondersteund worden bij de implementatie? Klik hier om je gegevens achter te laten, wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op!